Näytetään tekstit, joissa on tunniste vaeltaminen. Näytä kaikki tekstit
Näytetään tekstit, joissa on tunniste vaeltaminen. Näytä kaikki tekstit

perjantai 5. huhtikuuta 2013

Hillwalking

Kävimme tänään vaeltamassa vanhimman poikani ja muutaman kaverin kanssa luonnonpuistossa nimeltä Gougane Barra.
Järven keskellä olevaan kirkkoon mahtuu vain noin 30 ihmistä kerrallaan. Pihamaalla sijaitsee myös ikivanha pyhä kaivo, joka on todennäköisesti peräisin jo kelttien aikakaudelta. Moni vanha pyhiinvaelluspaikka onkin pakanaista alkuperää, varhaiset kristityt vain nimesivät ne uudelleen.




Kamat valmiina,kohta lähdetään kiipeämään.Vaelluskengät ovat muuten Liiterin parasta A-ryhmää (15 euroa), eikä ole ollut valittamista. Joskus näköjään halvallakin saa hyvää.




Irlannissa lampaisiin kirjaimellisesti törmäilee vähän joka puolella. Vuorilla niitä pyörii myös autoteillä iloisen piittaamattomina mahdollisesti aiheuttamistaan vaaratilanteista. Näimme myös muutaman ihan pikimustan ja suloisen vastasyntyneen karitsan, jotka valitettavasti olivat paparazzikammoisia ja karkasivat jonnekin.
Evästä pitää olla.


Corkin läpi virtaava mahtava Lee -joki on näin vaatimaton ylhäällä vuoristossa. Kohta, kunhan särkevät jalkani toipuvat jonkinlaiseen kävelykuntoon, lähden Corkin kaupunkiin Corkin suomalaisten kuukausittaiseen tapaamiseen, samaisen joen rannalle terassille istuksimaan. Gougane Barra sijaitsee An Gaeltacht, eli siis iirinkielisellä alueella, jossa paikannimetkin ovat vain ja ainoastaan iiriksi. An Laoi on siis Lee. Taitaapi muuten meillä olla tänä iltaa siiderikauden avajaiset An Laoin rantaterassailla. Slainte, siis!




keskiviikko 16. tammikuuta 2013

Mount Brandon

Kyllä alkoi vaellusjalka vipattamaan, kun katselin tätä kuvaa, jonka otin viime lokakuussa. Olemme matkalla Mount Brandonin huipulle, korkeutta 953 m. 9 v poikani suunnilleen juoksi koko matkan, me puuskutimme miehen kanssa reput selässä perässä. Kyllä kuuma kahvi  ja kilon paketti suklaata maistuivat mainiolta, kun pääsimme huipulle lepäilemään! Katselen tässä reittikarttoja ja suunnittelen seuraavaa reissua... Galtee Mountains saattaapi olla seuraavana kohteena. Näin on vaan Irlanti saanut entisen sohvaperunan ja koululiikuntatraumatisoituneen tykkäämään vapaaehtoisesta ulkoilmailusta! Jos olisi yläasteella tarjottu irlantilaisilla vuorilla vaellusta ( ja maalaispubia sen jälkiseen "palautumiseen") vaihtoehtona... Damn.

torstai 10. tammikuuta 2013

Ulkoilmailua

Jaksaa, jaksaa. Poika repussa läpi kiven, kannon ja männynkävyn. Tämä kuva on otettu paikassa nimeltä Lough Hyne, noin tunnin ajomatkan päässä meiltä Kinsalesta.